مشاوره و پشتیبانی فروش

تعویض لنت ترمز

تعویض لنت ترمز
فهرست محتوا

لنت ترمز از جمله قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو محسوب می‌شود. این لنت‌ها در سیستم ترمز عملکرد مهمی را به همراه دارند. توسط فشار دادن پدال ترمز این لنت به دیسک چرخ و کاسه چرخ، چسبیده و باعث می‌شود تا سرعت خودرو کاهش پیدا کرده و در نهایت خودرو به صورت کامل متوقف شود. پس از مستهلک شدن باید جهت تعویض لنت ترمز اقدام کنید. زمان تعویض این قطعه بسیار مهم است که باید قبل از این فرآیند اطلاعاتی را درباره آن کسب کنید.

انواع مدل‌های لنت ترمز

انواع مدل‌های لنت ترمز با توجه به مواد مورد استفاده در ساخت آن دسته‌بندی می‌شود. هر یک از انواع این لنت‌ها با توجه به کارکرد خاصی استفاده می‌شوند. مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع مدل‌های لنت ترمز به شرح زیر هستند:

  •  لنت ترمز ارگانیک

در ساخت این لنت ترمز از مواد آزبست استفاده نشده است. با توجه به مواد استفاده شده در ساخت این مدل لنت ترمز در حین استفاده صدای بسیار کمی را از آن خواهید شنید. به خاطر جنس خاص این لنت ترمز در دمای پایین کارایی بهتری دارد و اما در دمای بالا امکان دارد دچار آسیب شود.

در واقع می‌توان ذکر کرد یکی از عیب‌های این مدل لنت ترمز این است که در دمای بالا امکان دارد بوی بدی را آزاد کند. اگر به صورت مداوم از ترمز استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم از این مدل لنت ترمز استفاده نکنید؛ چرا که با استفاده مداوم، لنت‌ها داغ شده و کارایی لازم را به همراه ندارد.

  • لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی نسبت به دیگر لنت ترمزها کارایی بهتری دارد و توصیه می‌شود؛ چرا که مزیت‌های آن نسبت به معایب آن بیشتر است. این ترمز نیز بی‌صدا بوده و عواملی مثل تغییرات دما و استفاده مداوم از ترمز بر روی کیفیت آن تاثیر چندانی ندارد. این مدل لنت ترمز در شرایط مختلف آب و هوایی، عملکرد عالی را از خود نشان می‌دهد. تنها عیب این مدل لنت ترمز هزینه بالای آن است.

  •   لنت ترمز نیمه فلزی

قیمت لنت ترمز نیمه فلزی نسبت به لنت ترمز سرامیکی تا حدودی پایین‌تر است؛ به همین خاطر در اکثر خودروها از این لنت ترمز استفاده می‌شود. این مدل لنت از لحاظ صدا و کارکرد در رده میانی انواع لنت‌ها قرار دارد.

  • لنت ترمز فلزی

امروزه در اکثر خودروها از این مدل لنت ترمز استفاده می‌شود. این مدل لنت ترمز از جنس آهن، مس، فولاد و گرافیت تولید می‌شود. این لنت‌ها ارزان قیمت و با دوام هستند و همچنین عملکرد بالایی داشته و گرمای ناشی از اصطکاک با سطح روتور را به خوبی انتقال و دفع می‌کند. به همین خاطر امروزه این لنت‌ها در بین انواع لنت‌های ترمز رایج هستند. تنها معایب این لنت‌ها این است که وزن سنگینی داشته و بر روی مصرف سوخت خودرو تاثیر منفی دارند.

  •  لنت ترمز آزبست

در ساخت این لنت ترمز از الیاف و رزین‌های حرارت بالا و مواد پر کننده استفاده می‌شود. لنت‌های غیر ارگانیک آزبست نسبت به لنت‌های نیمه فلزی نرم‌تر بوده و همچنین کم سر و صداتر می‌باشند. این لنت‌ها از عمر مفید کمتری برخوردار بوده و سریعتر دچار خراب می‌شوند؛ همچنین در ایجاد گرد و غبار بیشتر نیز نقش دارند. این نوع لنت را به عنوان آلی نیز می‌شناسند.

انواع مدل‌های لنت ترمز

ابزارهای لازم برای تعویض لنت ترمز

برای اینکه بخواهید جهت تعویض لنت ترمز اقدام کنید، باید ابتدا لوازم و ابزار مورد نیاز برای این کار را تهیه نمایید. این ابزار در حین فرآیند تعویض ایمنی شما را به خوبی حفظ کرده و همچنین باعث سرعت دادن به فرایند می‌شود. مهم‌ترین فاکتوری که باید در انتخاب ابزار در نظر بگیرید، این است که کیفیت بالایی داشته باشند. در غیر این صورت امکان دارد در حین فرایند تعویض مشکلی ایجاد شود. ابزار مورد نیاز جهت تعویض این قطعه از سیستم لنت عبارتند از:

  • دستکش مکانیکی برای محافظت از دستان شما
  • جک جهت بالا آوردن ماشین
  • آچار بوکس
  • انبر دست
  • پیچ گوشتی
همچنین مطالعه کنید:  مشخصات بهترین لنت ترمز پراید

ابزارهای لازم برای تعویض لنت

مواردی که باید قبل از تعویض لنت بدانید

قبل از اینکه جهت تعویض لنت ترمز اقدام کنید، نکات و مواردی را در نظر بگیرید. توصیه می‌کنیم ابتدا کولیس‌های خود را به خوبی بشناسید. در اکثر ماشین‌ها از مجموعه ترمز کولیس کشویی استفاده می‌شود. برخی ماشین‌های دیگر دارای مجموعه کولیس ثابت هستند. لنت‌هایی که در ترمزهای کولیس ثابت قرار دارند، به راحتی قابل تغییر هستند، اما دارای روند کار متفاوتی می‌باشند.

سعی کنید اول فرایند تعویض یک طرف را انجام داده و سپس به طرف دیگر بروید. قبل از تعویض لنت طرف دیگر لنت‌های یک طرف ماشین را از ابتدا تا انتها تعویض کرده و سپس به سمت دیگر بروید. با توجه به اینکه هر بار تعویض را برای یک طرف انجام می‌دهید، فرمان را بچرخانید تا چرخ‌های مورد نظر جهت دسترسی بهتر به ترمزها زاویه‌دار شوند.

 

چگونگی تعویض لنت ترمز به شیوه‌ صحیح

تعویض لنت ترمز یک فرایند تخصصی است که باید حتماً توسط مکانیک خبره انجام شود. ارتفاع خودرو باید توسط جک افزایش پیدا کند. چرخ‌ها را توسط آچار مخصوص باز کرده و قطعات سیستم ترمز باید از یکدیگر جدا شوند. برای این کار نیاز به ابزار مختلفی دارید. زمان مورد نیاز جهت تعویض این قطعات بستگی به سرعت عمل شما دارد، اما در حالت عادی و توسط تجهیزات تقریباً حدود نیم ساعت الی یک ساعت زمان لازم دارد. مراحل تعویض این قطعه سیستم ترمز به شرح ذیل است:

مرحله اول: در این مرحله توسط جک ارتفاع خودرو را افزایش داده که بتوانید چرخ‌ها را باز نمایید. پس از اینکه خودرو در ارتفاع بالایی قرار گرفت، برای اینکه اتومبیل در ارتفاع مشخصی ثابت بماند، از خرک استفاده کنید. پس از آن توسط آچار مخصوص چرخ‌ها را باز نمایید.

مرحله دوم: پیچ‌های کولیس را باز نمایید. یک پیچ در پایین و یک پیچ در بالای کولیس ترمز قرار دارد. ابتدا پیچ پایین را شل کرده و سپس پیچ بالای آن را باز کنید.

مرحله سوم: کولیس را باز کرده و قطر لنت‌های ترمز را به خوبی اندازه بگیرید. اگر ضخامت لنت ترمز به ۳۰ میلی‌متر و یا کمتر رسیده باشد، باید لنت‌ها را عوض کنید.

مرحله چهارم: وقت آن رسیده است که لنت‌های ترمزی را خارج کرده و به جای آن لنت‌های ترمز جدید را قرار دهید. باید این لنت‌ها را به صورت صحیح قرار دهید. معمولاً لنت‌های ترمز جدید به همراه گیره هستند؛ به همین خاطر با تعویض این قطعه سیستم ترمز خودرو باید گیره نگهدارنده آن را نیز عوض کنید.

مرحله پنجم: حال باید کولیس ترمز را سر جای خودش قرار دهید. چرخ را در سر جای خود قرار داده و سطح روغن ترمز را توسط مخزن آن چک نمایید. خودروی خود را روشن کرده و به صورت ایمن آن را بررسی کنید که ترمزگیری به صورت صحیح انجام شود.

چگونگی تعویض لنت به شیوه‌ صحیح

لنت ترمز چه موقع باید تعویض شود؟

زمان تعویض لنت ترمز از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که در خودروهای مختلف این زمان متفاوت می‌باشد. با توجه به شرایطی مثل نحوه رانندگی، ترافیک، کیفیت لنت و … در حالت عادی لنت خودرو در صورتی که ۸۰ درصد آن استفاده شده باشد، باید تعویض شود. اگر بخواهیم تعویض لنت هر چند کیلومتر را بیان کنیم، لازم است بدانید که در این حالت عادی ذکر شده باید در ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر بررسی و در صورت لازم تعویض شود.

همچنین مطالعه کنید:  بهترین لنت ترمز تیبا

نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز

در مرحله اول توسط بررسی چشمی می‌توانید تشخیص دهید که آیا لنت تمام شده است و یا هنوز می‌تواند کار کند. لنت از بین شکاف‌های رینگ قابل مشاهده است. زمانی که از بین شکاف‌ها به لنت نگاه می‌کنید، باید حدود ۴ میلی‌متر آن قابل مشاهده باشد؛ در غیر این صورت باید جهت تعویض آن اقدام کنید.

شرکت‌های تولید کننده لنت، تاریخ تولید و انقضای محصول را بر روی جعبه آن درج خواهند کرد. با بررسی این مشخصات بر روی جعبه می‌توانید متوجه شوید که برای تعویض آن چه زمانی مناسب است. علاوه بر این موارد ذکر شده نشانه‌ها و علائم زیر نیز زمان تعویض این قطعه سیستم ترمز را به شما هشدار می‌دهند.

  • صدای سوت لنت

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز احساس صدای ممتد سوت از آن است. در زمان رانندگی کافیست به صدا توجه کنید؛ چرا که صدای سوت لنت به صورت واضح و گوش خراش است.

  • صدای خرخر لنت

در برخی مواقع در زمان ترمزگیری از لنت صدای خرخر را احساس خواهید کرد. این صدا به دلیل برخورد قطعه فلزی کوچک بالای لنت با روتور است که معمولاً در اثر سایش بیش از حد لنت ایجاد می‌شود. این قطعه با روتور نباید برخورد داشته باشد؛ چرا که باعث آسیب به روتور می‌شود. به همین خاطر هر زمان صدای خرخر شنیدید، بلافاصله به یک تعمیرگاه معتبر سر بزنید.

  •  چراغ هشدار لنت

خودروهای پیشرفته و امروزی مجهز به سنسور فرسایش لنت هستند. این سنسورها با بررسی وضعیت لنت‌ها برای تعویض آن توسط یک چراغ کوچک در پشت آمپر هشدار لازم را برای رانندگان صادر خواهند کرد.

  •  روشن شدن چراغ روغن ترمز

در صورتی که سطح روغن ترمز پایین باشد، باعث روشن شدن چراغ روغن ترمز می‌شود. اگر این چراغ به دور از انتظار روشن شود، سلامت لنت‌ها را بررسی کنید؛ چرا که سطح روغن ترمز با ضخامت لنت ترمز به صورت مستقیم ارتباط دارد. کم شدن گوشتی لنت و تمام شدن آن باعث کاهش سطح روغن ترمز شده که روشن شدن چراغ ترمز را به همراه دارد.

  •  لرزش پدال ترمز

اگر در زمان ترمزگیری معمولی احساس کردید که پدال ترمز لرزش دارد، باید به بررسی سلامت لنت‌ها بپردازید. لنت و روتور با یکدیگر گرمای ناشی از اصطکاک را دفع خواهد کرد. در صورتی که لنت‌ها اثربخشی و کارایی خود را نداشته باشند، روتور به تنهایی باید گرمای زیادی را تحمل کرده و سطح صاف آن با تغییر شکل روبرو می‌شود. وقتی که پدال ترمز را فشار دهید، لنت‌های ساییده به سطح ناهموار روتور چسبیده و ارتعاشات این برخورد به کف پای شما نیز انتقال داده می‌شود.

نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز

خسارت‌های تعویض نکردن به موقع لنت

زمانی که لنت‌های خودرو را دیر تعویض کنید، باعث خسارات و آسیب دیدن بخش‌های مختلف خودرو خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان ذکر کرد که در صورت تعویض نکردن به موقع لنت ترمز زمانی که ترمز می‌کنید، لنت‌های ترمز باعث فشار وارد کردن بر روی روتور شده و هم موجب توقف در ماشین خواهد شد. در این صورت اگر لنت‌ها بیش از حد فرسوده شده باشند، هر بار که ترمز می‌کنید، فلز موجود بر روی لنت در معرض دید قرار گرفته و به این صورت باعث می‌شود تا در برابر روتورها ساییده شده و صدا ایجاد نماید.

همچنین مطالعه کنید:  بهترین لنت ترمز پراید

ناگفته نماند که امکان آسیب دیدن روتور نیز وجود دارد. تعویض دیر هنگام این قطعه باعث می‌شود قطعات بیشتری در خودرو آسیب دیده که تعمیرات آنها علاوه بر زمان بر بودن، هزینه بیشتری نیز به همراه دارد. خرابی لاستیک خودرو از دیگر پیامدهای دیر عوض کردن لنت ها محسوب می‌شود.

لنت ترمز چقدر عمر می‌کند؟

عمر لنت ترمز به سبک رانندگی و همچنین میزان استفاده شما از خودرو دارد. اگر شما به صورت هیجانی رانندگی کرده و ترمزهای مکرر می‌گیرید، باعث می‌شود تا لنت‌های ترمز در مدت زمان کمتری استفاده شده و نیاز به تعویض داشته باشند. خودروهایی که در مسیرهای درون شهری تردد دارند، نسبت به خودروهای جاده‌ای فرسایش لنت بیشتری به همراه دارند.

طول عمر لنت‌ها با توجه به نحوه ساخت و مواد مورد استفاده در ساخت آن بین ۲۰ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر تخمین زده شده است. متخصصان در این زمینه توصیه می‌کنند این قطعه را به ازای هر ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو تعویض نمایید. از جمله عوامل مهمی که بر کاهش یا افزایش دوام لنت‌های ترمز تاثیر دارند، می‌توان به عادت رانندگی، نوع لنت و کیفیت آن، نوع گیربکس خودرو، اقلیم جغرافیایی محل زندگی و وضعیت کلی سیستم ترمز اشاره کرد.

کلام پایانی

لنت ترمز از قطعات اصلی سیستم ترمز محسوب می‌شود. این قطعه نیز همانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی داشته و پس از طی شدن آن باید جهت تعویض اقدام کنید. تعویض لنت ترمز نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. علائم و نشانه‌هایی همچون صدای سوت ممتد، صدای خرخر، شل شدن ترمز و … نشان از تمام شدن لنت دارد که باید بلافاصله جهت تعویض آن اقدام کنید. در زمان نیاز به لنت می‌توانید این قطعات را با کیفیت بالا و قیمت اقتصادی از طریق این مجموعه تهیه نمایید.

فروشگاه لنتام یکی از ارائه‌دهندگان قطعات خودرو است که همیشه به دنبال گردآوری برند‌های معتبر بوده است. این مجموعه معتبر و شناخته شده انواع لنت ترمز را از برند‌های معتبر و با کیفیت تهیه می‌کند. قیمت محصولات این مجموعه مناسب بوده و شرایطی را فراهم کرده تا کاربران به راحتی محصول مورد نظر خود را پیدا و ثبت کنند. از مزیت‌های خرید لنت ترمز  از این مجموعه می‌توان به ارسال در زمان کوتاه اشاره کرد. پشتیبانی و مشاوره در تمام طول هفته انجام شده و مشاورین خبره این مجموعه همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

سوالات متداول

لنت ترمز را هر چند وقت یکبار باید عوض کرد؟

طول عمر لنت ترمز با توجه به نحوه ساخت و همچنین مواد مورد استفاده در ساخت آن متفاوت است اما متخصصان توصیه می‌کنند که به ازای هر ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو باید لنت را تعویض کنید.

انواع لنت ترمز کدامند؟

لنت ترمز ارگانیک، لنت ترمز سرامیکی، لنت ترمز نیمه فلزی، لنت ترمز فلزی، لنت ترمز آزبست

نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز کدامند؟

صدای سوت لنت، صدای خرخر لنت، چراغ هشدار لنت، روشن شدن چراغ روغن ترمز، لرزش پدال ترمز

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

0 مورد سبد خرید
حساب من