مشاوره و پشتیبانی فروش

همه چیز درباره لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز 206

زمان تعویض لنت ترمز 206
فهرست محتوا

با وجود اینکه ترمز جزء قطعات زیبایی در خودرو به حساب نمیاید ولیکن از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات خودرو به حساب میاید. شما با دقت بر علائمی که نشان دهنده تعویض زمان لنت ترمز میباشد میتوانید اقدام به تعویض لنت ترمز نمایید. با انجام اینکار جان شما را از خطرات احتمالی نجات میدهد. بسیاری از اشخاص زمانی به سراغ این لوازم یدکی خودرو میروند که رو به اتمام میباشد. ولی بایستی به این نکته توجه نمایید که تعویض نکردن این قطعات در زمان مناسب آسیب جدی به خودروی شما وارد مینماید. همانگونه که تعویض زود هنگام آن نیز یک هزینه اضافه میباشد. در ادامه ما در رابطه با ((همه چیز درباره لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز 206)) گفتگو خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

لنت ترمز در حالت کلی از دو بخش تشکیل شده است که شامل کفشک لنت که که لنت ترمز بر روی آن قرار میگیرد. بخش دیگر که وظیفه ایجاد اصطکاک را بر عهده دارد لقمه لنت نام دارد. هنگامی که فرد پدال ترمز را فشار میدهد سطح اصطکاکی لنت یعنی لقمه لنت به قسمت داخلی و خارجی روتر ترمز چسبیده و به دلیل اصطکاک میان این دو قسمت سرعت خودرو کاهش میابد.

 

لنت ترمز چیست

لنت ترمز چیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

لنت ترمز در حالت کلی از دو بخش تشکیل شده است که شامل کفشک لنت که لنت ترمز بر روی آن قرار میگیرد. بخش دیگر که وظیفه ایجاد اصطکاک را بر عهده دارد لقمه لنت نام دارد. هنگامی که فرد پدال ترمز را فشار میدهد سطح اصطکاکی لنت یعنی لقمه لنت به قسمت داخلی و خارجی روتر ترمز چسبیده و به دلیل اصطکاک میان این دو قسمت سرعت خودرو کاهش میابد.

انواع لنت ترمز

  • سرامیکی

در متریال این گونه لنت از فلز بسیار کمی استفاده شده است و بیشتر متریال تشکیل دهنده این لنت ها سرامیک و فیبر میباشد. از مزیت های این لنت تولید صدای کم، تولید کمتر براده و گرده میباشد. لنت های سرامیکی دارای قیمت بیشتری به نسبت دیگر لنت ها برخوردار میباشد.

  • کم متالیک

در متریال این لنت ها به اندازه 30 الی 10 درصد از مواد ارگانیک همچون آهن و مس استفاده شده است. با وجود اینکه این نوع از لامپ ها صدای بیشتری به وجود میاورند ولیکن از قدرت ترمز گیری بالا و انتقال حرارت خوبی برخوردار میباشد.

  • بدون آزبست ارگانیک (NAO)

برای ساخت این نوع از لنت ها از موادی همچون فیبر، رزین و مواد پر کننده استفاده میشود. این نوع از لنت ها به نسبت لنت های نیمه متالیک نرم تر میباشد و همچنین صدای کمتری به وجود میاورند. ولیکن سریع تر فرسوده شده و خاک بیشتری ایجاد مینمایند.

  • نیمه متالیک

این نوع از لنت ترمز به دلیل برخورداری از دوام بالا و همچنین  قدرت انتقال حرارت بالا، برای انواع از خودرو ها مناسب میباشد. لنت های متالیک بر اساس برند سازنده از 30 تا 65 درصد از فلز به وجود آمده است. لنت های نیمه متالیک صدای زیادی تولید میکنند همچنین روتر را سریع تر فرسوده میکنند.

  • زینتری

این نوع از لنت ها بیشتر در خودرو های مسابقه ای و آفرود کاربرد دارند. این نوع از لنت ترمطز ها در صورت استفاده در خودرو ها معمولی عملکرد خوبی نداشته و قدرت ترمز گیری آنها کاهش میابد.

 

با علت های زود تمام شدن لنت ترمز آشنا شوید

لنت ترمز در سیستم ترمز خودروها، یکی از اجزای اساسی و بسیار مهم به شمار می‌روند. این قطعات وظیفه دارند تا با فراهم کردن اصطکاک لازم، سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف کنند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می‌شوند مشکل زود تمام شدن لنت ترمز است که می‌تواند در عملکرد ترمز خودرو نیز خلل ایجاد کند.
در ادامه این مقاله از لنتام، به بررسی 6 عامل اصلی که منجر به زود تمام شدن لنت ترمز می‌گردد، خواهیم پرداخت. پیش از هر چیز، باید توجه داشته باشید که به منظور افزایش ایمنی خود و دیگران اهمیت دارد تا همواره وضعیت ترمزها را بررسی کنید و با شناخت علل زود تمام شدن لنت ترمز، سعی در بهبود سیستم ترمز خودروی خود کنید.

همچنین مطالعه کنید:  راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز 206 با 4 نشانه

استفاده از لنت ترمز با کیفیت پایین

علت زود تمام شدن لنت ترمز، در برخی مواقع می‌تواند به علت استفاده از لنت ترمز با کیفیت پایین باشد. لنت‌های با کیفیت پایین که در بازار وجود دارند از متریال نامرغوب با جنس‌های نامناسب تولید شده‌اند، و یا دارای روکش‌های بی‌کیفیتی هستند که تحمل وزن و فشار ترمز را ندارند.

رانندگی در خیابان‌های پرترافیک

رانندگی در خیابان‌های پرترافیک شهر یکی از عوامل اصلی تمام شدن زودهنگام لنت‌های ترمز است. در هنگام رانندگی در خیابان‌های پرترافیک، ماندن پشت چراغ قرمز، وجود تقاطع و دوربرگردان‌های متعدد در مسیر، شما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارید تا بارها و بارها خودروی خود را متوقف و مجددا حرکت خود را آغاز کنید. این توقف‌ها و شروع به حرکت، اگر به طور مکرر رخ دهند سبب ایجاد فشار بسیار زیادی بر روی لنت‌های ترمز می‌شود و می‌تواند علت زود تمام شدن لنت ترمز باشد.

استفاده همزمان از پدال گاز و ترمز

بسیاری از رانندگان هنگامی که در حال رانندگی با سرعت بالا هستند، تمایل دارند تا برای کنترل سرعت خودروی خود، به طور همزمان از پدال گاز و ترمز استفاده کنند. این امر، شاید به کنترل سرعت خودرو کمک کند اما منجر به تمام شدن لنت ترمز خواهد شد زیرا این کار، سبب وارد آمدن نیروی بسیار زیادی به سیستم ترمز خودرو می‌گردد.

رانندگی با سرعت‌ بالا

شاید تصور کنید که رانندگی با سرعت بالا آن هم به مدت طولانی، سیستم ترمز خودروی شما را دچار مشکل نخواهد کرد. این تصور کاملا اشتباه است. رانندگی با سرعت بالا یکی از عواملی است که سبب آسیب دیدن سیستم ترمز و لنت ترمز می‌گردد زیرا در صورتیکه که بخواهید خودرو را متوقف کنید، لنت ترمز متحمل فشار بسیار زیادی خواهد شد.

افزایش وزن ماشین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید علت زود تمام شدن لنت ترمز، می‌تواند وزن بالای خودرو نیز باشد. زمانی که خودروی شما، وزن بسیار زیادی نظیر بکسل کردن خودروهای دیگر، وزن و تعداد سرنشیان خودرو و یا بار صندوق عقب را تحمل می‎کند، در هنگام ترمزگیری، به سختی می‌تواند متوقف شود. به همین دلیل فشار و نیروی بیشتری را به لنت ترمز وارد می‌کند. این امر می‌تواند منجر به فرسوده شدن و از بین رفتن لنت ترمز شود.

رانندگی طولانی مدت در سربالایی و سرپایینی

رانندگی در جاده‌های سرپایینی و یا سربالایی به مدت طولانی یکی دیگر از عواملی است که منجر به از بین رفتن لنت ترمز می‌شود. در هنگام رانندگی در چنین جاده‌هایی، راننده ناچار است تا به طور مکرر از سیستم ترمز خودرو برای حفظ وضعیت خودرو و کنترل سرعت آن استفاده کند. به همین دلیل فشار وارده بر لنت‌های ترمز افزایش یافته و در نهایت سبب کاهش عمر آن خواهد شد.

 

علت زود تمام شدن لنت

 

۴ نشانه تشخیص تمام شدن لنت ترمز را بشناسید

لنت‌های ترمز یکی از اجزاء مهم و اساسی در سیستم ترمز خودرو محسوب می‌‌شوند و نقش مهمی در افزایش ایمنی رانندگی بر عهده دارند. این قطعات، در طول زمان به دلایلی که در بخش قبل بررسی کردیم، دچار فرسودگی شده و از بین می‌روند. یکی از چالش‌های مهم برای رانندگان آن است پیش از بروز مشکلات احتمالی، بتوانند نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز را تشخیص دهند.
در این بخش، به بررسی 4 عاملی که نشان می‌دهند لنت ترمز به اتمام رسیده است و نیاز به تعویض دارد، می‌پردازیم. شناخت این نشانه‌ها به شما کمک می‌کند تا ایمنی رانندگی خود را حفظ کرده و لنت‌های ترمز را به موقع تعویض کنید.

همچنین مطالعه کنید:  ۶ موردی که قبل از خرید لنت باید به آن توجه کنید!

تغییر ظاهر لنت ترمز

بررسی لنت ترمز از لحاظ ظاهری، اولین اقدامی است که باید به منظور تشخیص تمام شدن لنت ترمز انجام دهید. ضخامت لنت جلو در حالت معمول برابر 12 میلی‌متر و ضخامت لنت عقب بین 10-8 میلی‌متر است. هنگامی که لنت ترمز فرسوده می‌شود ضخامت آن چیزی در حدود 3-2 میلی‌متر یعنی یک‌چهارم حالت معمول آن است.

از دیگر علائمی که نشان‌ می‌دهد لنت ترمز تمام شده، از بین رفتن شکاف قسمت میانی لنت ترمز خودرو است. برای آنکه بتوانید لنت ترمز خود را از نظر ظاهری بررسی کنید، ابتدا خودرو را روی جک قرار دهید. سپس با باز کردن پیچ‌ها و برداشتن لاستیک‌ها، تغییرات ظاهری لنت را مشاهده نمایید.

شنیدن صدایی شبیه به جیغ

شنیدن صدای وزوز یا جیغ در هنگام برداشتن پا از روی پدال ترمز، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید لنت ترمز خودروی شما تمام شده است. برخی از لنت‌های ترمز موجود در بازار، دارای نشانگر سایش هستند که در صورت تمام شدن لنت ترمز، در امتداد دیسک کشیده می‌شوند و صدایی شبیه به جیغ یا وزوز ایجاد می‌کنند. در این حالت، باید بدانید که لنت ترمز شما تمام شده و نیاز به تعویض دارد.

کشیده شدن ماشین به یک سمت

شاید این وضعیت را تجربه کرده باشید که گاهی اوقات، فرمان خودرو به سمت راست کشیده می‌شود. دلیل این امر آن است که لنت ترمز در یک سمت در مقایسه با سمت مقابل، زودتر از بین رفته است. این معضل می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر سفت شدن پیستون ترمز رخ دهد. همچنین در صورتی که لنت ترمز در یکی از طرفین بیشتر از سمت مقابل مورد استفاده قرار گرفته باشد، بیشتر در معرض فرسودگی و از بین رفتن قرار می‌گیرد.

پایین رفتن پدال ترمز

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که چنانچه لنت ترمز در معرض فرسودگی و سایش قرار گیرد، ضخامت آن به یک چهارم ضخامت لنت استاندارد کاهش می‌یابد. در این حالت، شاهد افزایش فاصله میان لنت و دیسک هستیم بنابراین برای پر کردن این فاصله، به نیروی بیشتری نیاز خواهیم داشت. در این حالت، برای آنکه خودروی خود را متوقف کنید، باید پدال ترمز را بیشتر از مواقع عادی فشار دهید که در نتیجه آن، پدال ترمز پایین‌تر می‌رود.

چه زمانی اقدام به تعویض لنت ترمز خودرو 206 نماییم؟

زمان تعویض لنت ترمز 206 را میتوان از راه های گوناگونی تشخیص داد اگر شما با مواردی که که در ادامه شرح مینماییم مواجه شدید میتوانید اقدام به تعویض لنت ترمز نمایید.

  • هنگامی که لنت ترمز رو به اتمام میباشد چه ترمز بگیرید و چه نگیرید صدای از سیستم ترمز خواهید شنید.
  • با مرور زمان روتر های ترمز فرسوده شده و در اثر گرما تاب برمیدارند در این صورت شما در پدال ترمز یا فرمان لرزشی حس میکنید. در این صورت اگر روتر آسیب ببیند زمان تعویض لنت ترمز و روتر خودروی 206 شما میباشد.
  • لنت ترمز فرسوده و نامرغوب سبب کاهش قدرت ترمز گیری خودروی شما میشود. کاهش قدرت ترمز گیری ارتباط مستقیمی با هندلینگ و ایمنی وسیله نقلیه دارد. الخصوص در وضعیتی که ترمز گیری های شدید صورت میگیرد. در این صورت گرمای زیاد و فشار بیشتری لنت ها متحمل میشوند.
همچنین مطالعه کنید:  راهنمای خرید لنت ترمز هیوندای

راهکار های افزایش طول عمر لنت ترمز 206

شما میتوانید به وسیله موارد متعدد و گوناگونی نسبت به افزایش عمرلنت ترمز 206 خود انجام دهید. برای افزایش طول عمر لنت ترمز خودور خود شما بایستی با سرعت ایمن رانندگی نمایید. همچنین از رانندگی تهاجمی و ترمز های ناگهانی جلوگیری نمایید. چرا که ترمز گیری های ناگهانی به لنت ترمز آسیب بسیاری وارد مینماید. همچنین همانگونه که شما میدانید وزن بیشتر خودرو فشار بیشتری را بر روی خودرو وارد مینماید. چرا که وزن بیشتر لنت ترمز میزان استهلاک لنت ترمز را زیاد مینماید و موجب میگردد زودتر از زمان استاندارد لنت خودروی پژو فرسوده میشود.

 

بهترین زمان تعویض لنت ترمز 206

ما به شما توصیه مینماییم در هر پانزده هزار کیلومتر سطح لنت خودروی خود را وارسی نمایید. همچنین به طور کلی هر پنچاه هزار کیلومتر بایستی لنت ترمز خودروی  206خود را تعویض نمایید. تا همیشه سیستم ترمز شما کارایی و عملکرد بالایی داشته باشد.ما در مطالب راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز 206 با 4 نشانه  و لنت ترمز 206 چند کیلومتر کار میکند؟ به طور جامع و کامل د رمورد لنت ترمز 206 صحبت کرده ایم.

اگر شما در داخل شهر ها رانندگی مینمایید به دلیل وجود ترافیک و کوچه و … نیاز به ترمز گیری های پیوسته دارید. از اینرو بایستی حتماً به صورت دوره ای لنت ترمز خودرو خود را بررسی نمایید و در صورت نیاز اقدام به تعویض نمایید.

خرید لنت ترمز با ضمانت طول عمر

در پایان این مقاله از لنتام، اکنون می‌دانید که علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست و به چه عواملی بستگی دارد. توصیه ما این است که همواره لنت ترمز را از میان برندهای معتبر و با کیفیت، انتخاب و خریداری کنید زیرا در این حالت، عمر مفید لنت به شکل قابل توجهی افزایش یافته و نیاز به تعویض مکرر را کاهش خواهند داد.
ما در مجموعه لنتام امکان خرید لنت ترمز با ضمانت طول عمر را برای شما همراهان گرامی فراهم کرده‌این. شما به راحتی می‌توانید لنت ترمز متناسب با خودروی خود را انتخاب کرده و برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

کلام پایانی

لنت ترمز در دسته قطعات مصرفی خودرو قرار میگیرد به این صورت که با گذشت زمان لنت ترمز فرسوده شده و بایستی در زمان مناسب اقدام به تعویض آن نمایید. ما در این مقاله آموزشی از لنتام بَر آن شدیم تا به طور جامع همه چیز در رابطه با لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز 206 گفتگو نماییم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

0 مورد سبد خرید
حساب من