مشاوره و پشتیبانی فروش

5 علت سوت کشیدن لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز
فهرست محتوا

علت سوت کشیدن لنت ترمز در خوروها، از جمله مواردی است که رانندگان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. همان‌طور که می‌دانید سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام ترمزگیری یکی از مشکلات رایج در خودروها است که می‌تواند ناشی از علل متعددی باشد.
صدای جیغ و سوت در هنگام گرفتن ترمز، نه تنها آزاردهنده است بلکه نشانگر وجود یک نقص فنی در سیستم ترمز نیز هست. شناخت دقیق علل بروز این مشکل بسیار حائز اهمیت است تا بتوان با رفع آن‌ها از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرد. در این مقاله از لنتام به بررسی 5 علت سوت کشیدن لنت ترمز می‌پردازیم.

علت های سوت کشیدن لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز یکی از مشکلات رایج در خودروها و از نشانه‌های وجود ایراد در سیستم ترمز آن‌ها محسوب می‌شود. این مشکل معمولاً در اثر فرسودگی، آلودگی یا نقص فنی در قطعات مختلف سیستم ترمز ایجاد می‌شود. شناخت دقیق علت سوت کشیدن لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تنها در این صورت است که می‌توان اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب، و برطرف کردن مشکل نمود.
در ادامه این مقاله، ما بررسی 5 دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خواهیم پرداخت. آنچه باید به آن توجه داشته باشید آن است که سوت کشیدن لنت ترمز را نباید نادیده بگیرید و باید با بررسی دقیق و رفع عیب از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

 

راهکارهایی برای از بین بردن بوی لنت ترمز

 

قرارگیری نامناسب لنت ها در کالیپر

قرارگیری نامناسب لنت‌های ترمز در کالیپرها اولین علت سوت کشیدن لنت ترمز محسوب می‌شود. هنگامی که لنت‌ها به درستی در کالیپرها قرار نگیرند، فشار وارده از سمت کالیپر به لنت‌ها به طور مساوی توزیع نمی‌شود. در نتیجه بخشی از لنت، قادر به برقراری تماس کافی با دیسک ترمز نیست و این موضوع باعث ایجاد لغزش و سوت در هنگام ترمزگیری می‌‌گردد.
برای رفع این مشکل، لنت‌ها باید از کالیپر جدا شده و مجدداً به طور صحیح و کامل در کالیپر قرار گیرند تا فشار وارده، یکنواخت و متقارن باشد. همچنین باید از سالم بودن کالیپرها و عملکرد صحیح آنها نیز اطمینان حاصل نمود. به این ترتیب می‌توان از بروز سوت لنت ترمز به دلیل قرارگیری نادرست در کالیپر جلوگیری کرد.

کثیف بودن قطعات کالیپر

دومین علت سوت کشیدن لنت ترمز، کثیف بودن قطعات و اجزای کالیپر ترمز است. چربی، روغن و گرد و غبار موجود بر روی قطعات کالیپر باعث کاهش اصطکاک و چسبندگی لنت‌های ترمز به دیسک می‌شود. همچنین این آلودگی، احتمال خوردگی و فرسایش قطعات کالیپر را افزایش می‌دهد.
بنابراین، فشار وارد شده از طرف کالیپر به لنت‌های ترمز به درستی منتقل نشده و سبب عدم چسبندگی و لغزش لنت‌ها هنگام گرفتن ترمز می‌گردد. در نهایت، این مسئله باعث ایجاد صدای سوت در لنت‌های ترمز خواهد شد. پاکسازی و تمیز کردن مرتب قطعات کالیپر از چربی و گرد و غبار می‌تواند از بروز مشکل سوت زدن جلوگیری کند.

خوردگی دیسک ها

سومین عاملی که سبب سوت کشیدن لنت‌های ترمز می‌شود خوردگی دیسک‌های ترمز است. خوردگی دیسک‌های ترمز، می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که عبارتند از:

  • عدم تعویض به موقع دیسک‌های فرسوده
  • نشتی مایع ترمز
  • خوردگی ناشی از رطوبت

خوردگی دیسک‌ها باعث ایجاد شدن یک سطح ناهموار و ناصاف بر روی دیسک می‌شود. در نتیجه، تماس مناسب و کافی میان لنت‌ها و دیسک برقرار نمی‌گردد و لغزش لنت‌ها هنگام گرفتن ترمز باعث تولید صدای سوت می‌گردد.
بنابراین برای رفع علت سوت کشیدن لنت ترمز ناشی از خوردگی دیسک‌ها، تعویض به موقع دیسک‌های فرسوده و جلوگیری از خوردگی آنها بسیار حائز اهمیت است.

عدم عایق‌بندی صحیح پدها

عدم عایق‌بندی صحیح پدهای ترمز می‌تواند چهارمین علت سوت کشیدن لنت ترمز باشد. پدهای ترمز وظیفه انتقال نیروی ترمزگیری از پدال ترمز به کالیپر و سپس به لنت‌های ترمز را برعهده دارند. اگر این پدها به درستی عایق‌بندی و محافظت نشوند، در معرض خوردگی و فرسایش قرار می‌گیرند.
خوردگی پدها باعث کاهش ضخامت آنها شده و منجر به انتقال ناقص نیروی ترمزگیری می‌شود. در نتیجه فشار لازم به لنت‌های ترمز منتقل نشده و سبب لغزش و سوت کشیدن آن‌ها هنگام ترمز گرفتن می‌گردد.
بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل، استفاده از پدهای عایق‌بندی شده با کیفیت و تعویض به موقع پدهای فرسوده را به شدت توصیه می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:  12 علت صدای لنت ترمز

کیفیت پایین لنت ها و سوت کشیدن لنت ترمز

به عنوان پنجمین علت سوت کشیدن لنت ترمز، باید پایین بودن کیفیت لنت‌ها را عنوان کنیم. در تولید لنت‌های ترمز بی کیفیت معمولاً از مواد ارزان و نامرغوب استفاده شده و به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، فرآیند تولید آن‌ها به شکلی ناقص انجام گرفته است. در کنار این موارد، باید به طراحی نامناسب یعنی عدم تناسب شکل و اندازه و فقدان مقاومت و دوام کافی آن‌ها اشاره کرد.
این لنت‌های نامرغوب و بی‌کیفیت در مقایسه با لنت‌های باکیفیت، به سرعت دچار فرسودگی می‌شوند و قابلیت اصطکاک و چسبندگی لازم را ندارند. در نتیجه در هنگام گرفتن ترمز، شروع به لغزش می‌کنند و سبب ایجاد صدای سوت می‌شوند.
بنابراین توصیه می‌کنیم لنت‌های ترمز را از برندهای معتبر و با کیفیت، انتخاب و خریداری کنید تا شاهد بروز چنین مشکلی نباشید.

 

علت سوت کشیدن ترمز در حال حرکت

 

علت سوت کشیدن لنت ترمز در حرکت

سوت کشیدن لنت ترمز در حین حرکت یکی از مشکلاتی است که رانندگان ممکن است در سیستم ترمز خودروی خود با آن روبه‌رو شوند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در این قسمت از این مقاله، برخی از اصلی‌ترین علل سوت کشیدن لنت ترمز در حین حرکت را بررسی می‌کنیم:

لنت ترمزهای کثیف

آلودگی و کثیف بودن لنت‌های ترمز یکی از دلایل رایج بروز صدای سوت مداوم در هنگام حرکت خودرو است.
لنت‌های ترمز با واردن کردن فشار به دیسک، وظیفه دارند تا سرعت خودرو را کاهش ‌دهند. برای ایجاد یک اصطکاک مناسب، سطح تماس لنت‌ها با دیسک باید کاملاً صاف و عاری از هرگونه آلودگی باشد. مواد روغنی، گرد و غبار، فلزات ساییده شده و سایر ذرات معلق می‌توانند به سطح لنت‌های ترمز بچسبند و باعث ایجاد لایه‌ای لغزنده بر روی آن شوند.
در نتیجه سطح تماس کاهش می‌یابد و اصطکاک مناسب میان لنت و دیسک برقرار نمی‌شود. در چنین حالتی علت سوت کشیدن لنت ترمز، لغزش لنت روی سطح دیسک است.
پاک کردن مرتب گرد و خاک از روی لنت‌ها و تمیز کردن سیستم ترمز با استفاده از حلال‌های تخصصی، می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

حرارت بیش از حد لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز در حرکت می‌تواند ناشی از افزایش بیش از حد دمای لنت‌های ترمز باشد. بگذارید نگاهی به دلایل آن بیندازیم:

  1. لنت‌های داغ توانایی ایجاد اصطکاک و چسبندگی کمتری با سطح دیسک را دارند. بنابراین به جای ترمز و متوقف کردن چرخ‌ها، روی سطح می‌لغزند و صدای سوت ایجاد می‌کنند.
  2. دمای بالا موجب سوختن و فرسودگی سریع‌تر لنت‌ها می‌شود. در این وضعیت، لنت‌های فرسوده، ضخامت و سطح کافی برای اصطکاک را ندارند.
  3. گرما می‌تواند باعث ایجاد تغییر شکل قطعات فلزی لنت شود که همین امر باعث کاهش سطح تماس و افزایش لغزش می‌گردد.
  4. دمای زیاد، سبب رقیق شدن روغن ترمز و کاهش کارایی آن می‌شود.

برای جلوگیری علت سوت کشیدن لنت ترمز ناشی از داغ شدن لنت توصیه می‌کنیم بر اساس کیلومتر طی شده، از خنک بودن لنت‌ها اطمینان حاصل نموده و در صورت نیاز، آن‌ها را تعویض کنید. همچنین باید علت اصلی افزایش دما که ناشی از وجود مشکل در سیستم ترمز یا چرخ‌ها است را شناسایی و برطرف کنید.

رطوبت هوا

شاید برای شما جالب باشد که بدانید رطوبت هوا نیز می‌تواند علت سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام حرکت باشد. رطوبت، موجب خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات فلزی لنت‌های ترمز می‌شود. در نتیجه، کیفیت سطح لنت و اصطکاک آن با دیسک به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
رطوبت هوا همچنین سبب جذب روغن و چربی به سطح لنت‌ها می‌شود که باعث لغزندگی سطح تماس و در نتیجه سوت کشیدن می‌گردد. نفوذ آب به داخل سیستم ترمز و رقیق شدن روغن ترمز نیز ناشی از رطوبت هوا است که سبب کاهش کارایی ترمز می‌گردد.
بنابراین توصیه می‌کنیم چنانچه در مناطقی با رطوبت بالا رانندگی می‌کنید، تعویض مرتب لنت‌ها و مراقبت از سیستم ترمز را همواره در اولویت قرار دهید.

همچنین مطالعه کنید:  17 روش از بین بردن صدای لنت ترمز

لبه دار شدن دیسک چرخ

آخرین علت سوت کشیدن لنت ترمز در حین حرکت را باید لبه دار شدن دیسک چرخ دانست. همان‌طور که می‌دانید لنت‌ها در هنگام گرفتن ترمز، باید به طور یکنواخت با سطح دیسک ترمز در تماس باشند تا نیروی اصطکاک کافی برای ترمز ایجاد کنند. اگر دیسک چرخ لبه‌دار شود، سطح تماس لنت و دیسک نیز دچار مشکل خواهد شد.
در نتیجه در هنگام چرخش چرخ، لنت به طور متناوب از روی لبه‌های ایجاد شده می‌لغزد و باعث ایجاد صدای سوت می‌شود. این لغزش‌های مکرر همچنین باعث فرسایش سریع‌تر لنت‌ها نیز خواهد شد. راه‌حل این مشکل، آن است که دیسک چرخ فرسوده را با یک دیسک نو و صاف جایگزین کنید.

علت سوت کشیدن لنت ترمز در ترمز گیری

سوت کشیدن لنت‌های ترمز در حین ترمزگیری یکی از معضلات رایجی است که صاحبین خودروها با آن مواجه هستند. این صدای ناهنجار می‌تواند به علل مختلفی رخ دهد اما می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم ترمز خودرو باشد. طبیعی است که عدم توجه به این مشکل جدی می‌تواند منجر به بروز مشکلات بیشتری شود. در این بخش، قصد داریم 4 علت سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام گرفتن ترمز را بررسی کنیم.

تمام شدن لنت‌های ترمز

یکی از دلایل اصلی که سبب سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام گرفتن ترمز خودرو می‌شود را باید تمام شدن لنت ترمز، فرسوده شدن و یا کاهش صخامت آن‌ دانست.
از آنجایی که لنت‌های ترمز در معرض تماس با دیسک ترمز قرار دارند، به تدریج فرسوده می‌شوند. هنگامیکه ضخامت لنت‌ها از حد مجاز آن کمتر شود، لنت دیگر قادر نیست تا اصطکاک کافی با سطح دیسک ایجاد کند. در نتیجه هنگام ترمز گرفتن، لنت‌ها به دلیل لغزیدن، صدای سوت ایجاد می‌کنند
تنها راه حل این مشکل، تعویض به موقع لنت‌ها است. معمولاً لنت‌ها باید طبق برنامه زمانی و کیلومتر طی‌شده تعویض شوند تا شاهد بروز چنین مشکلی نباشید.

کثیف بودن اسلایدهای کالیپر

کثیف بودن اسلایدهای کالیپر (کالیپر اصطکاک) نیز یکی از علل سوت کشیدن لنت ترمز هنگام ترمز گیری در خودرو است. کالیپر یک قطعه اساسی در سیستم ترمز خودرو است که لنت‌ها را فشرده کرده و بر روی دیسک ترمز فشار وارد می‌کند. اگر کالیپر کثیف و آلوده باشد، می‌تواند یک اصطکاک نامناسب بین لنت‌ها و دیسک ترمز ایجاد کند که سبب سوت کشیدن ترمزها می‌شود.
گرد و غبار در محیط پیرامون، نشت روغن از سیستم ترمز یا سیستم روغنی و آلودگی‌های محیطی می‌توانند منجر به آلوده شدن اسلایدهای کالیپر شوند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از سوت کشیدن ترمزها، شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بررسی کالیپر به منظور حذف هر نوع آلودگی
  • تمیز کردن کالیپرها و اسلایدها با استفاده از محلول تمیز کننده مناسب
  • تعویض لنت‌های فرسوده یا آلوده
  • نگهداری منظم و تعمیرات دوره‌ای ترمزها
  • دیسک تاب خورده

علت سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام ترمزگیری می‌تواند ناشی از دیسک تاب خورده باشد. منظور از دیسک تاب‌خورده، تراکم نامناسب و نامنظم در سطح دیسک ترمز است که می‌تواند به علل زیر رخ دهد:

  1. فرسودگی و ساییدگی
  2. آلودگی

در صورتیکه تمایل دارید از از سوت کشیدن ترمزها که ناشی از دیسک ترمز تاب‌خورده است جلوگیری کنید باید در صورت ضرورت، اقدام به تعویض دیسک ترمز کنید.
همچنین دیسک ترمز را از هرگونه آلودگی‌ تمیز کنید. فراموش نکنید که نگهداری منظم و تعمیرات ترمز به صورت دوره‌ای می‌تواند از بروز آلودگی و فرسودگی جلوگیری کند بنابراین این کار را همواره در اولویت قرار دهید.

اتمام لنت ترمز در محور دیگر خودرو

آخرین علت سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام گرفتن ترمز، اتمام لنت ترمز در محور دیگر خودرو است. هنگامیکه لنت ترمز در یک محور خودرو، فرسوده، و در محور دیگر خودرو هنوز سالم باشد، تفاوت در میزان اصطکاک بین دو محور می‌تواند منجر به صدای سوت کشیدن ترمزها شود.
عدم تعویض لنت‌ها به طور همزمان و تفاوت در نوع لنت‌ها از جمله دلایلی هستند که سبب بروز این مشکل می‌شوند.
برای رفع این مشکل و جلوگیری از سوت کشیدن ترمزها، توصیه می‌کنیم که لنت‌های ترمز را در هر دو محور خودرو به طور همزمان تعویض کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که لنت‌های مورد استفاده برای هر دو محور، از یک نوع و دارای مشخصات یکسان باشند. انجام این کارها می‌تواند به بهبود عملکرد ترمزها و جلوگیری از سوت کشیدن ترمز کمک کند.

همچنین مطالعه کنید:  6 علت زود تمام شدن لنت ترمز

 

راه رفع سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

 

راهکارهای رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز

تا به این بخش از مقاله، تمامی عللی که سبب ایجاد سوت در هنگام ترمزگیری و یا حرکت خودرو می‌شوند را بررسی کردیم. صدای سوت کشیدن لنت ترمز یکی از معمول‌ترین مشکلات در سیستم ترمز خودروها محسوب می‌شود که ناشی از نبود اصطکاک مناسب بین لنت ترمز و دیسک ترمز است. این مشکل، در بسیاری از مواقع می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد بنابراین باید در اولین فرصت اقدام به رفع آن نمایید.
علل صدای سوت کشیدن لنت ترمز بسیار متفاوت هستند و می‌توانند به دلیل فرسودگی لنت‌های ترمز، دیسک ترمز فرسوده یا تاب‌خورده، وجود آلودگی و گرد و غبار بین لنت‌ها و دیسک، عدم تعادل فشار ترمزها و یا نصب نادرست لنت‌ها رخ دهند. با راهکارهایی که ما در اختیار شما قرار می‌دهیم، به راحتی می‌توانید اقدام به رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز کنید:

  • اگر لنت‌های ترمز فرسوده، ساییده یا آلوده هستند آن‌ها را تعویض و از لنت‌های ترمز با کیفیت و مناسب با نوع خودرو استفاده کنید.
  • تمیز کردن دیسک ترمز می‌تواند به بهبود عملکرد ترمزها و کاهش صدای سوت کشیدن کمک کند. بنابراین نظافت لنت و دیسک را فراموش نکنید.
  • نگهداری منظم و تعمیرات دوره‌ای ترمزها می‌تواند به جلوگیری از مشکلات صدای سوت کشیدن کمک کند.
  • اطمینان حاصل کنید که فشار ترمزها بر روی دیسک‌های ترمز کاملا متعادل است و اصطکاک به درستی ایجاد می‌شود.
  • لنت‌ها باید به صورت صحیح و درست نصب شوند.

جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز در ترمزگیری

لنت‌ها از جمله محصولات پرمصرف در خودرو هستند زیرا با گذر زمان، دچار فرسودگی می‌شوند. بنابراین تعویض به موقع لنت‌ها و همچنین خرید لنت‌های با کیفیت و مناسب برای خودرو قطعا می‌تواند از سوت کشیدن ترمزها جلوگیری کند.

در نظر داشته باشید که دیسک ترمز در معرض آلودگی قرار دارد. تمیز کردن دیسک ترمز با استفاده از محلول‌های تمیز کننده مخصوص می‌تواند به از بین بردن آلودگی‌ها و رسوبات کمک و از سوت کشیدن لنت ترمز جلوگیری نماید..
برای جلوگیری از مشکل سوت کشیدن باید به طور منظم از ترمز نگهداری کرده و تعمیرات دوره‌ای نظیر متعادل کردن فشار ترمزها و تنظیم فشار روی لنت‌ها و دیسک‌ها را انجام دهید.
با اجرای اقداماتی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم و مراقبت منظم و دوره‌ای از سیستم ترمز خودروی خود، می‌توانید از سوت کشیدن لنت ترمز در ترمزگیری جلوگیری و عملکرد ترمزها را بهینه‌تر کنید.

قیمت و خرید لنت ترمز بدون صدا

مجموعه لنتام، انواع لنت ترمز بدون صدا را متناسب با خودروهای مختلف در بازار عرضه می‌نماید. شما همراهان گرامی به راحتی می‌توانید مدل خودروی خود را جستجو کرده و بهترین لنت ترمز را خریداری کنید. همچنین در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره داشته باشید می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

کلیه محصولات عرضه‌شده در سایت ما، از بهترین قیمت بازار برخوردار هستند و با ضمانت اصالت به شما عرضه می‌شوند. کافیست تا به منظور استعلام قیمت و خرید لنت ترمز بدون صدا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تماس با ما : ۰۲۱۳۳۱۱۲۰۸۰

: امتیاز این محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

0 مورد سبد خرید
حساب من